Schoonmaken is een vak, poetsen doe je het zilver. Deze uitspraak komt, met een glimlach, regelmatig voorbij bij Schoonmaakbedrijf Geerts. Ruim 40 jaar geleden was deze al van toepassing en tot op de dag van vandaag klopt die nog steeds.

‘In 1980 startte mijn ouders, Frans en Maria, in Sint Anthonis Geerts glazenwasserij. Mijn vader begon als 15 jarige als glazenwasser en had inmiddels 15 jaar ervaring. Door de vraag vanuit klanten of ze de panden ook konden schoonmaken, groeide de glazenwasserij uit tot een schoonmaakbedrijf. Daar waar vader volop actief was bij de klanten, was moeder werkzaam op de werkvloer en verzorgde de administratie. Het schoonmaakbedrijf overnemen, stond absoluut niet in mijn toekomstdromen. Ik werkte in de horeca, dat beviel me goed. Toen Eric in mijn leven kwam, kreeg het in de loop der jaren een andere wending,’ vertelt Ilse.

Eric: ‘Ik heb de boomkwekerij en tuinbouwschool gevolgd en was werkzaam in een boom- en rozenkwekerij. De liefde voor mijn vak werd echter langzaam minder. Dit werd misschien nog wel versterkt toen ik Ilse leerde kennen. Vanaf de zijlijn maakte ik kennis met de schoonmaakwereld. Mijn interesse groeide. Na verloop van tijd ging ik als glazenwasser aan de slag bij mijn schoonouders, Schoonmaakbedrijf Geerts. Ik volgde alle cursussen en opleidingen en werd met de dag enthousiaster’.

‘Met de komst van de kinderen, was mijn werk in de horeca lastig te combineren. Ik zei de horeca vaarwel en trad in de voetsporen van mijn ouders. Toen Eric en ik beiden alle opleidingen en de nodige ervaring hadden opgedaan in de schoonmaakwereld, vroegen mijn ouders of we het bedrijf op den duur wilden overnemen. Ik moest er nog steeds niet aan denken, maar Eric had er wel oren naar,’ vult Ilse aan.

‘In 2008 zijn Ilse en ik in het bedrijf gestapt. In 2015 was vader Frans Geerts maar liefst 50 jaar werkzaam in de schoonmaak. Een mooi moment om een stapje terug te doen en ons de kans te geven Schoonmaakbedrijf Geerts verder te ontwikkelen. Vanaf dat moment hebben Ilse en ik het bedrijf overgenomen van onze (schoon)ouders, waarna we in 2018 verhuisde naar ons huidige pand aan Het Kempke in Sint Anthonis.
In al die jaren is er veel veranderd, en ook weer niet. Het persoonlijke contact en de betrokkenheid bij onze klanten staat elke dag bovenaan. Onze klanten willen we zoveel mogelijk ontzorgen. Dit doen we o.a. door traditionele glasbewassing, waarbij we ook kozijnen en vensterbanken schoonmaken. Komen we niet met een ladder bij de ramen, dan zetten we onze hoogwerker in. Alleen in uitzonderingssituaties gebruiken we telescoopbewassing. Het ontzorgen stopt niet bij het schoonmaken. Ons oog is altijd scherp. Zien we bijv. volle dakgoten of gebreken, dan geven we dat door. Naast het schoonmaken van ramen en panden, ontzorgen we ook door toiletpapier en zakjes aan te vullen of thee- en handdoeken te wassen. Schoonmaken is niet de core business van onze klanten, wel van ons en dat moet de klant ervaren. Iedere dag, week of maand, net zoals de klant wenst. 99% van onze klanten zien we zelf. Hierdoor weten wij exact wat er speelt, kunnen we meedenken met de klant en zijn de lijnen kort. We werken zoveel mogelijk met vaste teams waardoor we meer eigen worden met onze klanten en het meest efficiënt schoonmaken’.

Inmiddels is ook de volgende generatie werkzaam binnen Schoonmaakbedrijf Geerts. ‘Op mijn 13e volgde ik de eerste schoonmaakcursus. De jongste cursist ooit,’ vertelt Rens. Ik ben opgegroeid in de schoonmaakwereld. Tien jaar geleden ging ik met mam op pad en nu ben ik alweer sinds 2018 fulltime aan het werk in ons bedrijf. De afwisseling tussen glasbewassing en schoonmaak maakt iedere dag anders. In de loop van de jaren heb ik, net als mijn vader, alle opleidingen en cursussen gevolgd inclusief de facilitaire opleiding m.b.t. leidinggeven. Ik wil het bedrijf later overnemen. Alleen verstand van schoonmaak is dan niet genoeg. Administratie, machineaankoop, offertegesprekken; beetje bij beetje leer ik alles wat er bij komt kijken’.

‘We willen dat onze klanten tevreden zijn, zodat we een langdurige relatie kunnen opbouwen. Dat brengt soms ook bijzondere situaties met zich mee. Opa, de oprichter, is nog steeds actief binnen het bedrijf. Laatst ging ik met hem op pad naar een klant waar hij al jaren komt. De eigenaar van de boerderij kent opa vanaf het begin. Hij was verrast dat opa nu met zijn kleinzoon kwam schoonmaken. Voor mij is het normaal, maar wie kan nu zeggen dat hij met zijn opa samenwerkt. Dat is toch wel bijzonder. Iedere dag werk ik met plezier en dat is ook wat we willen voor onze medewerkers. Goed voor ze zorgen, door bijv. ergonomisch materiaal, een borrel op de dag van de schoonmaak of een jaarlijkse opfriscursus, is voor ons de normaalste zaak. Als onze medewerkers blij zijn, stralen ze dat uit op de werkvloer en zijn onze klanten tevreden. Dat is onze missie als familiebedrijf!’

Eric, Ilse en Rens

Contact